Zambia

Mosi-oa-Tunya | Victoria Falls | Livingstone

Cycling to Victoria Falls in Livingstone , Zambia.

Seara tarziu ajung in Livingstone. Soseaua care m-a purtat pana aici a fost plata, fada, fara forme de relief interesante, fara peripetii si cu o densitate de oameni foarte mica. Mai ales dupa Choma este aproape pustiu.

Acest orasel a fost capitala Rhodesiei de Nord si si-a capatat numele in onoarea exploratorului David Livingstone, primul european care a vazut cascada Mosi-oa-Tunya (fumul care tuna) si i-a dat un alt nume in onoarea reginei Marii Britanii : Cascada Victoria. Astazi are o populatie de aproximativ 135.000 locuitori , insa totul pare linistit.

De la hotelul din Lusaka mi-au recomandat sa merg la Fawlty Towers Hotel, si asa si fac. Pretul este cam piperat, insa este seara, sunt foarte obosit si in plus are baie privata si pot sa-mi spal si hainele. Hotelul are si o curte mare, piscina si pare un loc preferat de catre muzungu. Cativa ma tin putin de vorba sa ma intrebe de aventura mea, insa dupa 5 minute ma scuz si ma duc in camera. Sunt foarte obosit dar inainte sa ma culc ies in oras sa cumpar ceva de ale gurii. Chiar peste drum de hotel am un supermarket, insa este inchis si sunt nevoit sa merg pana in centru. Dupa ce ma aprovizionez ma retrag pentru o odihna binemeritata.

Dimineata ma gaseste tot obosit si decid ca astazi sa merg doar pana la muzeul cailor ferate din Zambia. Este doar la un kilometru si jumatate si merg pe jos. Aici au doua preturi, pentru rezidenti un dolar si nerezidenti 15 . Cine o sa ma verifice ? Ma declar rezident si ca stau in Lusaka si primesc biletul la pretul cel mic. De altfel chiar am stat 10 nopti in Lusaka, sunt ca si un rezident deja 🙂

Vad multe locomotive vechi cu aburi, toate pe ecartament ingust de 1067 mm, citesc despre istoria lor si vizitez si un muzeu al evreilor din Zambia aflat tot in aceasi incinta.

Referitor la istoria cailor ferate, m-a amuzat urmatorul fapt : pe bilete era trecut cum ca pasagerii calatoresc pe propria raspundere, unul dintre motivele invocate fiind si faptul ca trenul mergand incet cate un leu mai inhata un om. Totusi chiar si la viteze mici mi se pare un basm, sincer cred mai degraba in miorita zambiana, cand baciul ngoni si baciul bemba au decis sa mi-l omoare pe baciul tonga, si ce metoda mai faina era decat sa-l arunce din tren si sa dea vina pe lighioane …

Dupa ce ies afara un baiat se tine dupa mine si intra in vorba. Pana acum zambienii nu mi-au dat motive sa fiu neprietenos cu ei si vorbesc cu el. Incerc sa-l fac sa inteleaga ca nu sunt genul care arunca cu banii si pana aproape de hotel chiar am crezut ca omul are doar chef sa vorbeasca. Din pacate cand sa intru pe poarta hotelului incepe sa ceara bani si ma tine de mana sa nu intru. Insa imi zmulg mana si il anunt ca si-a gresit musteriul.

Dupa ce imi fac siesta ma duc la Shoprite-ul de peste drum. Aici ma agaseaza vanzatorii de nimicuri. Mi se pare totusi interesanta o bancnota de 50 miliarde de dolari din Zimbabwe si o negociez la sange. In final mi-o lasa la pretul meu si ma aleg cu un suvenir. Din 2009 Zimbabwe nu mai are nici o moneda oficiala si acum se folosesc dolari, euro, ranzi si orice altceva. S-a luat aceasta masura dupa ce economia lor a ajuns in colaps si rata de inflatie a atins un record mondial neegalat pana acum de nici o alta tara.

Ma agaseaza sa mai cumpar si altceva insa refuz.La iesire din supermarket iar se tin dupa mine. Unul cica vrea sa-mi dea o bratara de cupru cu jumatate de dolar. No, la banii astia poate e ok un suvenir. Cand ii dau 5 kwacha omul vrea sa o apuce la fuga cu ei, insa il prind de mana si il tin. Nu vrea sa dea nici banii inapoi si nici bratara, insa cand vede ca ma infurii si nu-i dau drumul imi da obiectul. Mda, asta este noua, in Egipt macar dupa ce te intelegeai la bani nu mai aveai nici o surpriza.

Astazi de dimineata plec catre Cascada Victoria. Este la 10 km de oras, insa hotelul are o masina care duce oaspetii pana acolo in fiecare zi la ora 10. Astazi doar eu merg acolo, insa nu stramba din nas si ajung rapid.

Cascada a fost descoperita de catre europeni pe 16 noiembrie 1855 si este pe cursul raului Zambezi, apele acestuia cazand de la o inaltime de 110 metri. Este clasificata ca una dintre cele sapte minuni naturale ale lumii. Nu este cea mai lata sau cea mai inalta cascada din lume, insa este cea care are cea mai mare perdea de apa.

Dupa ce platesc 200 kwacha (~20 USD) primesc biletul si intru in parc. Insa aici sunt atacat iar de vanzatorii de suveniruri. Nu ma intereseaza sa cumpar de la ei mare lucru si poate tocmai din cauza asta primesc si niste preturi infime.

Parcul este bine organizat si nu am sanse sa ma ratacesc. Acum este sezonul ploios si cascada functioneaza la capacitate maxima. Din aceasta cauza in atmosfera s-a format un fel de perdea de apa, exact ca un fum si din pacate acesta mascheaza o buna parte din peisaj. Cand ma apropii mai mult de cascada imi scot pelerina de ploaie si ma bucur de o baie consistenta, mai ales pe un pod care traverseaza o mica prapastie. De aici purced catre “punctul de fierbere”, unde ajung coborand multe trepte pe un versant.

Poarta acest nume pentru ca apa efectiv fierbe aici, sub presiunea debitului imens care se impotmoleste intr-o cheie ingusta. De aici urc inapoi si pe drum am parte de multi babuini invatati cu oamenii, care nu fug nici cand esti la jumatate de metru de ei.

Ultima parte a traseului ma duce pana aproape de podul care face trecerea in Zimbabwe, insa nu pot ajunge la el decat daca ma intorc, ies din parc si trec prin vama. Un nene vrea sa-mi vanda prin gard bratari si alte nimicuri insa nu ma intereseaza. Totusi este amabil si ii fur o poza.

La iesire sunt asaltat iar de vanzatori dar nu mai am rabdare cu ei si uit sa ma fiu politicos. Pentru 70 kwacha gasesc un taxi care ma aduce inapoi in oras.

Pana acum in toata Zambia am avut parte numai de oameni de treaba si amabili, insa aici de fiecare data sunt asaltat de vanzatorii ambulanti, sau de oameni care vor ceva. Chiar si cand ma dau jos din taxi sau doar ies in oras am parte de cel putin 2-3 care sa ma deranjeze. Probabil din cauza prea multor turisti oamenii s-au invatat asa …

Comments

comments

Most Popular

To Top
Read previous post:
Cycling from Lusaka to Mazabuka and Livingstone in Zambia.
The show must go on … catre Livingstone

Chiar dupa ce am terminat de scris povestea anterioara si am iesit afara din camera am o surpriza placuta. Pe...